EU klimatpaket långt ifrån politiskt klart!

Slappna inte av !
EU klimatpaket långt ifrån politiskt klart

EU:s stora klimatpaket har nu baxats fram ytterligare ett steg. Informationen i media är förvirrad. I svensk press framställs det som en stor seger men viss försiktighet anbefalles. Än är långt kvar även om majoriteten i parlamentet i många frågor var betryggande genom den överenskommelse som gjorts i de stora partigrupperna PPE, socialisterna och liberalerna i ALDE.

Få förstår att kunna förklara vad som gäller. Man lyckas inte klargöra för läsaren var i processen de olika ställningstaganden som görs befinner sig.  Klimatpaketet är mycket stort och har fem olika förhandlare och mängder av principer och detaljer har baxats ihop till ett enda paket.

Det är långt kvar innan de nya reglerna börjar gälla, men oklarheten påverkar näringen mycket och vinnare är de etablerade som fortsätter som vanligt och bara är glada att situationen består och därför gärna kastar så mycket grus man kan i beslutsmaskineriet och skrämmer bort möjliga investerare i nya tekniker.

Europaparlamentet och rådet antar lagarna

Europaparlamentet och rådet går igenom kommissionens förslag och föreslår ändringar. Om rådet och parlamentet inte kommer överens om ändringarna behandlas ärendet ännu en gång.

Under den andra behandlingen kan parlamentet och rådet åter föreslå ändringar. Parlamentet har makt att stoppa ett lagförslag om det inte är överens med rådet.

Om de två institutionerna är överens om ändringarna kan den föreslagna lagen antas. Om de inte kan enas försöker en  förlikningskommitté  hitta en lösning. Både rådet och parlamentet kan stoppa lagförslaget under denna sista behandling.

Det finns flera stora stridsområden. 

• Förnybarhetsmålet som parlamentet har höjt till 35 procent som några länder absolut kommer at motsätta sig. Kommissionen föreslog 27 procent. Nu föreslår visserligen parlamentet ett icke bindare mål med vissa nationella variationer också som möjliga men ändock här finns åsiktsskillnader.

• Energieffektivitetsmålet som parlamentet har sänkt till 30 procent men bindande från ett tidigare formulerat mål på 40 procent,

• Biogrödor för drivmedel, som kommissionen ville fasa ut helt men som parlamentet väljer att fortsätta med ett tak på 7 procent men man väljer samtidigt att höja målet för förnybara drivmedel  till 12 procent.  Samtidigt säger man att 10 procent skall vara avancerade drivmedel (andra generationen)

• Palmolja föreslår parlamentet att helt förbjuda från 2021. Det kommer knappast att bli möjligt. Palmoljan används i så många produkter och anses vara bra i dem kommer man då kunna förbjuda den för drivmedel om den producerats i enlighet med accepterade hållbarhetsregler.  Malaysia har reagerat skarpt och EU har känt sig tvingade att redovisa på en officiell hemsida att inget beslut är fattat rörande palmoljan utan parlamentets beslut är endast en del i en lång process. Meddelandet är lagt i munnen på EU ambassadören i Indonesien.

• Tallolja en biprodukt som används för kemi och drivmedels tillverkning var föreslagen att förbjudas för drivmedel men det kom med på listan som tillåtna. Något som svensk/arabiska Preem gärna uppskattar förstås. Det är bara en liten detalj som de flesta i Europa aldrig uppfattar än mindre förstår men i som är mycket stor i Sverige. Många fler liknande viktiga produkter finns förstås vilket kan ge komplikationer om detaljreglerarna få härja,

• Vanligt trä för energi försökte man få reglerat genom att baka in det i klimatpaketet efter att tidigare inte fått stöd för separat reglering.  Försöken att få bestämma vilka delar av ett träd som kan få användas för energi misslyckades. Nu ser det ut som om att man misslyckas med detta för en stabil parlamentarisk majoritet håller emot och för vissa Rådsmedlemmar är frågan synnerligen viktig men man kan ändå inte utesluta att någon regleringsivrare lyckas få med något i en sista politisk kompromiss. Fredrik Federley (c) kommer att medverka som representant för ALDE i de kommande förhandlingarna vilket kan vara viktigt.

Lennart Ljungblom