Artikel Bioenergi 6-96

nr 6/96

Småländska Nibe expanderar villavärmen

Målmedvetenheten strömmar emot besökarna hos Nibe i Markaryd. I en koncentrerad anläggning tillverkas braskamin, villapannor och ackumulatorer för den svenska och europeiska villamarknaden. Med svensk plåt och med finsk, dansk och svensk teknik producerar nu totalt 800 människor i Nibe Industrier AB utrustning för värme och trivsel.

Bild: Niklas Gunnarsson i personal- och representationspuben. Nibe satsar hårt på personalvård. Förutom puben har man en gymnastiksal och en bilverkstad som står till förfogande.

Verksamheten är uppdelad i tre affärsområden, Vatten och villauppvärmning, Brasvärme och Element, berättar vd Gerteric Lindqvist.

Familjeföretag
Nibe är ett familjeföretag grundat av Nils Bernerup. I Markaryd arbetar cirka 300 personer. Övriga anställda finns i Sösdala, Kongsvinger, Lovisa och Helsingfors. Nu förbereder företaget också en börsintroduktion.
- Vi har också haft en kraftig omsättningsökning 1995. Faktureringen har ökat med 80 miljoner kronor till 448 och antalet anställda från 503 till 800 stycken. Försäljningen utanför Sverige uppgår nu till 36 procent. Framför allt finns marknaderna i Belgien, Tyskland, Italien och Japan.

Villavärme
Villavärmen utvecklar nu egen utrustning under namnet Nibe. Basen kommer från danska Vølund Värmeteknik, vars tillverkning flyttats till Markaryd. Man säger att avsevärda produktionsfördelar kommer att uppnås när nu all tillverkning av olje, el- och kombipannor samt beredare koncenteras tilll Markaryd. En ny produkt som utvecklats av Villavärme är pannan Nibe City, Ännu har man dock ingen renodlad ved- eller pelletpanna.

Tabell:
Utsläpp från dålig och bra vedeldning. Värdena avser mg tjära per MJ tillfört bränsle. Ladda ner en tabell som visar utsläpp från dålig och bra vedeldning.

Brasvärme
Kaminsidan har också tagit över konkurrerande företag, flyttat och samordnat produktionen till Markaryd. Gamla rustika Handöl med storsäljaren Handöl 10 tillverkas numer parallellt med Conturakaminen vilken har en lite lyxigare design med kakel och guld. Dessutom har Bras-värmeområdet nu varumärkena Dovre, Vermont och Morsø. - Det är väsentligt för oss att veta att det inte bara är en värmemaskin som vi säljer, utan en möbel. Den skall stå mitt i vardagsrummet och ge en positiv känsla samtidigt som den ska spara pengar för kunden genom mindre el- och oljeräkningar säger Niklas Gunnarsson.
- I Europa är vi inom kaminsidan särskilt starka i Belgien (38 återförsäljare) och vi satsar nu också hårt på delar av Tyskland.

Personalen tryggar kvaliteten
- Det är viktig att se till att personalen trivs berättar Niklas när han visar företagspuben och bjuder på ett stop Timsfors öl. Puben har öppet någa timmar varje fredag. Dessutom har man en bilverkstad och en stor sporthall som personalen kan nyttja.
- Om vi har rätt stämning i företaget så blir också produkterna bättre.
- Vi satsar också starkt på utveckling, nu har vi tre ingenjörer anställda på brasvärme och särskilt prioriteras förbrännings-tekniken.
- Alla enheter är numer också 9001 certifierade, berättar han stolt.

Skilj på ved och ved
På min fråga hur det känns att jobba på den svenska vedmarknaden, svarar Niklas Gunnarsson att det ibland känns motigt. Det är som det på något sätt finns ett odefinerat motstånd. Inte hos allmänheten, kunderna men hos vissa myndigheter.
- Det är viktig att skilja på ved och ved, visst finns det dålig vedteknik. Vår teknik är bra förutsatt att man använder rätt bränsle och följer instruktionerna!
- Framförallt är det stor skillnad mellan pannor och kaminer.

Behaglig känsla
- Kaminerna står i vardagsrummet och sköts och pysslas med hela tiden och skall inte bara ge billig värme utan också ge en skön behaglig känsla med värme, vackert ljus och även vara en snygg möbel när den inte används avslutar Niklas.

Av Lennart Ljungblom, text
& Sofie Samuelsson, foto


Bioenergisfären/ Fakta/ Order/ Arkiv